تبلیغات
جاسک اسلامی - آیا شیعیان برخلاف عمل رسول خدا- صلی الله علیه و آله- عمل می کنند؟!

امام مسلم در کتاب « صحیح مسلم » روایتی را از إبن عباس نقل می کند که:

« عن ابن عباس قال: جَمَعَ رسولُ الله صلى الله علیه و سلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة فی غیر خوفٍ ولا مطر،

( فی حدیث وكیع ) قال قُلتُ لابن عباس لِمَ فَعَلَ ذلك ؟ قال كی لا یحرج أمَّته،

وفی حدیث أبی معاویة قیل لابن عباس ما أراد إلى ذلك ؟ قال أراد أن لا یحرج أمَّته ».[1]

« إبن عباس می گوید: پیامبر- صلی الله علیه و آله- در شهر مدینه بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کردند ( یعنی نماز ظهر و عصر را بدون فاصله و با هم خواندند و نماز مغرب و عشاء هم بدون فاصله با هم خواندند ) بدون اینکه خوف و یا ترسی باشد و یا شرایط اضطراری مانند باران آمدن باشد،

سپس از إبن عباس پرسیدند چرا پیامبر- صلی الله علیه و آله- نمازهایشان را جمع خواندند و بین آنان فاصله نیانداختند؟

إبن عباس گفت: پیامبر- صلی الله علیه وآله- این کار را کرد برای اینکه امّتش را به حَرَج و سختی نیاندازد ».

همچنین تِرمذی در کتاب « سنن ترمذی » خود این حدیث را با همین الفاظ از جناب إبن عباس نقل می کند:

« عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- بَیْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَبَیْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِینَةِ مِنْ غَیْرِ خَوْفٍ وَلاَ مَطَرٍ. قَالَ فَقِیلَ لاِبْنِ عَبَّاسٍ مَا أَرَادَ بِذَلِكَ؟ قَالَ أَرَادَ أَنْ لاَ یُحْرِجَ أُمَّتَهُ ».[2]

و همچنین امام بخاری در کتاب « صحیح بخاری » روایتی را إبن عباس نقل می کند که:

« عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّى النَّبِىُّ - صلى الله علیه وسلم - سَبْعًا جَمِیعًا وَثَمَانِیًا جَمِیعًا ».[3]

« یعنی پیامبر- صلی الله علیه و آله- هفت رکعت ( نماز مغرب و عشاء ) و هشت رکعت ( نماز ظهر و عصر ) را با هم خواندند ».

حال با توجه به این مطالبی که از معتبرترین کتب اهل سنت ( صحیح مسلم، صحیح بخاری و سنن ترمذی ) نقل شد، سوال ما از اهل سنت این است که چرا بر شیعیان اشکال وارد می کنید و می گویید:  نباید نماز ظهر و عصر را جمع خواند بلکه باید با فاصله از هم خوانده شوند؟

مگر نه این است که فعل و عمل رسول خدا- صلی الله علیه و آله- برای تمامی انسانها حجّت است و اگر ایشان کاری را انجام بدهند دلیل بر جواز آن کار است؟

و در این روایاتی که نقل شد به خوبی دیده می شود که پیامبر- صلی الله علیه و آله- بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کرده اند و آنها را بدون فاصله از هم خوانده اند.

البته لازم به ذکر است که برخی از مذاهب اهل سنت می گویند: این کار پیامبر- صلی الله علیه و آله- بخاطر اضطرار بوده و یا اینکه خارج از شهر مدینه و در سفر صورت گرفته است، لذا برخی از مذاهب اهل سنت می گویند: جمع بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء در سفر جایز است ولی در حضر ( در وطن ) جایز نیست!!!

که در پاسخ به این توهّم گفته می شود:

همانطور که از روایت « صحیح مسلم » و « سنن ترمذی » واضح و آشکار است، جناب إبن عباس می گوید:

« پیامبر- صلی الله علیه و آله- در شهر مدینه و بدون اینکه شرایط خوف و ترس و اضطرار در کار باشد، بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کردند و آنها را باهم خواندند ».

امیدواریم اهل سنت بدور از هر نوع تعصّبی به کتب معتبر خود مراجعه کنند و حقّانیّت مذهب تشیّع را از کتب خودشان بدست بیاورند و از گفتن تهمت ها و اشکالاتی که بدون علم بر شیعیان وارد می کنند، خودداری نمایند.



[1] . نرم افزار المکتبة الشامله- صحیح مسلم(الناشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت)-کتاب صلاة المسافرین و قصرها- باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر- جزء1- ص490.

«  54 - ( 705 ) وحدثنا أبو بكر بن أبی شیبة وأبو كریب قالا حدثنا أبو معاویة ح وحدثنا أبو كریب وأبو سعید الأشج ( واللفظ لأبی كریب ) قالا حدثنا وكیع كلاهما عن الأعمش عن حبیب بن أبی ثابت عن سعید بن جبیر عن ابن عباس قال: جمع رسول الله صلى الله علیه و سلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة فی غیر خوف ولا مطر. ( فی حدیث وكیع ) قال قلت لابن عباس لم فعل ذلك ؟ قال كی لا یحرج أمته . وفی حدیث أبی معاویة قیل لابن عباس ما أراد إلى ذلك ؟ قال أراد أن لا یحرج أمته ».

[2] . نرم افزار المکتبة الشامله- سنن الترمذی(مصدر الكتاب : موقع وزارة الأوقاف المصریة)- کتاب الصلاة- باب ما جاء فی الجمع بین الصلاتین فی الحضر- جزء1- ص327.

« 187 - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِیَةَ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ حَبِیبِ بْنِ أَبِى ثَابِتٍ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- بَیْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَبَیْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِینَةِ مِنْ غَیْرِ خَوْفٍ وَلاَ مَطَرٍ. قَالَ فَقِیلَ لاِبْنِ عَبَّاسٍ مَا أَرَادَ بِذَلِكَ قَالَ أَرَادَ أَنْ لاَ یُحْرِجَ أُمَّتَهُ ».

[3] . نرم افزار المکتبة الشامله- صحیح البخاری(مصدر الكتاب : موقع وزارة الأوقاف المصریة)- کتاب مواقیت الصلاة- باب وقت المغرب- جزء2- ص454.

« 562 - حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ دِینَارٍ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ زَیْدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّى النَّبِىُّ - صلى الله علیه وسلم - سَبْعًا جَمِیعًا وَثَمَانِیًا جَمِیعًا ».


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها