تبلیغات
جاسک اسلامی - چرا شیعیان ، همانند اهل تسنن نمازهایشان را در پنج وقت نمی‌خوانند ؟

پاسخ :

خواندن نماز هم در پنج وقت جایز است و هم در سه وقت ؛ البته اگر مشكلی برای تحصیل و شغل شخص نداشته باشد ، بهتر است كه در پنج وقت خوانده شود . شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند و برای اثبات این مطلب دلایل محكم و قاطعی هم از كتاب‌های شیعه و هم از صحیح‌ترین كتب اهل سنت دارند . از آن‌جایی كه طرف ما در این مسأله اهل تسنن هستند ، ما فقط به دلایلی از كتاب‌های آن‌ها می‌پردازیم .

بخاری و مسلم هر دو در صحیح‌ترین كتاب‌های اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل كرده‌اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِالْمَدِینَةِ سَبْعًا وَثَمَانِیًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ .

ابن عباس می‌گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  در مدینه نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء را ، هشت ركعتی و هفت ركعتی خواند .

یعنی نماز ظهر و عصر را كه در مجموع هشت ركعت می‌شوند و نیز نماز مغرب و عشاء را كه در مجموع هفت ركعت می‌شوند ، یك جا خواند ؛ همان طوری كه امروزه شیعیان می‌خوانند .

صحیح البخاری ، ج 1 ، ص  182  ،  باب مواقیت الصلاة  و ج 1 ، ص 186 و  صحیح مسلم ، ج 1  ، ص 491 ، باب صلاة المسافرین  ، و  مسند أحمد بن حنبل ، ج3  ، ص 280 ، ح 1918 و ج 3  ، ص 283 ، ح 1929 و ج 4 ، ص 154 ح 2465 و  ص 201 ح 2582 و  مسند أبی داود الطیالسی ، ص 341 ، 342 ، ح 2164 ، 2629 .

همچنین مسلم در صحیح خود ، مالك بن أنس ، رئیس مالكی‌ها در المؤطأ ، ابو داود ، نسائی و بیهقی در سننشان ، احمد بن حنبل و ابوعوانه در مسندشان این روایت را نقل كرده‌اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِیعًا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جَمِیعًا فِی غَیْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ .

ابن عباس می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، نماز ظهر و عصر را باهم و نیز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند ؛ در حالی نه ترسی وجود داشت و نه در سفر بودند .

 صحیح مسلم ، ج1 ، ص 489 ، باب صلاة المسافرین و الموطأ ، ص 73 ، ح 327 و سنن أبی داود ، ج 2  ، ص 6  ، ح 1210 ، 1214  و  سنن النسائی ، ج 1 ، ص 315 ح 600  و  مسند أحمد بن حنبل ، ج 3  ، ص 292 ، ح 1953 و ج 4  ، ص 191 ، ح 2557 و صحیح ابن خزیمة ،  ج 2 ،‌ص 85 ، ح 971 و مسند أبی عوانة ، ج 2 ،‌ ص 353  و السنن الكبرى ، ج3  ، ص 166 ، 167 .

و جالب این است كه البانی وهابی كه بن باز مفتی اعظم عربستان از او با عنوان «بخاری دوران» یاد می كرد ، در كتاب‌های صحیح سنن أبی داود ، ج 1 ، ص 224 ، ح 1068 و صحیح سنن النسائی ، ج 1 ، ص 130 ح 585 این روایت را تصحیح كرده است .

اما متأسفانه اهل سنت با این كه این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیح‌ترین كتاب‌های آن‌ها وجود دارد ، لجاجت به خرج می‌دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمی‌دهند . و همین مسأله باعث شده است كه بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند ؛ چون نه می‌توانند به تحصیل شان برسند و نه به كسب و كار . اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد ، هیچ مشكلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر كسی كه مسلمان است به راحتی می‌تواند فرایض خود را انجام دهد . ظهر كه برای استراحت به منزل می‌رود ، نماز ظهر و عصر را با هم می‌خواند و برای كار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد . همین در مغرب و عشاء .

و جالب‌تر این كه روایات فراوانی در صحیح‌ترین كتاب‌های اهل سنت آمده است كه همین نظر ما را تأیید می‌كند . مسلم بن حجاج در صحیح خود ، ترمذی ، أبی داود ، نسائی و بیهقی در سننشان و نیز احمد حنبل و أبی عوانه در مسندشان نقل می‌نویسند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَیْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِینَةِ فِی غَیْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ فِی حَدِیثِ وَكِیعٍ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ كَیْ لَا یُحْرِجَ أُمَّتَهُ .

ابن عباس می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  در مدینه میان ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع كرد ؛ در حالی كه نه ترسی بود و نه بارانی وجود داشت . وكیع ( روای روایت ) می‌گوید از ابن عباس سؤال كردم ، پیامبر چرا این كار را می‌كرد ؟ گفت : به این دلیل كه امتش به سختی نیفتند .

 صحیح مسلم ، 1 ، ص 490  ، باب صلاة المسافرین و سنن الترمذی ، ج 1 ، ص 354 ، ح 187 و سنن أبی داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1211 و سنن النسائی ، ج 1 ، ص 315 ، ح 601  و مسند أحمد بن حنبل ، ج 5 ، ص 81 ، ح 3235 و  ص 113 ، ح 3323 و  مسند أبی عوانة ، ج 2 ، ص 353 و سنن البیهقی ، ج 3 ، ص 167 .

ألبانی این روایت را نیز در صحیح سنن أبی داود ، ج 1 ، 224 ، ح 1070 و صحیح سنن النسائی ، ج 1 ، ص 130 ، ح 586 و در إرواء الغلیل ، ج 3 ، ص 34 ، ح 579 تصحیح كرده است .

این نشان می‌دهد كه رسول  گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم تمامی این مسائل را پیش بینی كرده بوده و به فكر امت خود بوده است . وقتی بشود نماز را در سه وقت بخوانیم ، چه ضرورتی وجود دارد كه به مردم سخت بگیریم و با این كار جوانان مسلمان را به هر چه نماز و عبادت است ،‌ بدبین و دلسرد كنیم .

البته همان‌طور كه پیش از این گفتیم ، اگر كسی بتواند در پنج وقت بخواند مشكلی ندارد و شاید ثواب بیشتری هم ببرد ؛ ولی خواندن در سه وقت نیز اشكالی ندارد .

چندین روایت دیگر نیز در صحیح  مسلم و دیگر كتب اهل سنت وجود دارد كه نظر ما را تأیید می‌كند كه به همین اندازه بسنده می‌كنیم .


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها