تبلیغات
جاسک اسلامی - چرا شیعه با دست باز نماز می گذارد؟

قبل از جواب لازم است این نکته را متذکر گردیم که کسی از فقهای مسلمان با تمام اختلاف در مذاهبشان قائل به وجوب تکتف در نماز نیست و فقط بحث در این است که حال که واجب نیست آیامطلقا در نماز واجب و مستحب، مستحب است[1]یا در نمازهای مستحب، جایز و در نمازهای واجب مکروه است[2]، یا بین گذاشتن دست روی هم و رها کردن، مخیر هستیم[3] یا این کار بدعت و حرام است.

در فقه امامیه نماز گزاردن به صورت دست بسته (قبض یا تکفیر)، بدعت و حرام است. امیر مؤمنان علی(ع) می‏فرماید: « لَا یَجْمَعُ الْمُسْلِمُ یَدَیْهِ فِی صَلَاتِهِ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَتَشَبَّهُ بِأَهْلِ الْکُفْرِ یَعْنِی الْمَجُوس‏»[4]
«نمازگزار دست های خود را در حالی که در برابر خدا ایستاده است روی هم قرار ندهد که با این عمل، شیوه مجوسیان کافر را حکایت می‏کند.»

ابوحمید ساعدی، صحابی بزرگ، برای گروهی از صحابه که در میان آنان ابوهریره دوسی، سهل ساعدی، ابو اسید ساعدی، ابو قتاده، حارث بن ربعی و محمد بن مسلمه نیز حضور داشتند، کیفیت انجام نماز را از رسول خدا(ص) حکایت کرد، از مستحبات ریز و درشت آن نام برد، ولی از چنین عملی (دست روی دست نهادن در نماز) سخن به میان نیاورد.بدیهی است اگر شیوه پیامبر(ص) و لو احیانا چنین بود، او یادآور می‏شد، و یا حاضران تذکر می‏دادند.مشابه حدیث ساعدی، از زبان امام صادق علیه السلام به وسیله حماد بن عیسی نیز در کتاب های حدیثی شیعه نقل شده است.

از حدیث سهل بن سعد استفاده می‏شود که دست بسته نماز خواندن، بعد از پیامبر(ص) به وجود آمده است، زیرا می‏گوید:
«کان الناس یؤمرون»[5]
به مردم دستور می‏دادند، اگر این کار دستور پیامبر(ص) بود، آن را به پیامبر(ص) نسبت می‏داد.اذا الشیعة لم تاتی بشیء غریب فی هذا المجال بل هی اتبعت الدلیل علما ان الادلة التی ساقها القائلون بالجواز اولها استحسان عقلی مع ثلاث روایتات اما الاستحسان فلایمکن ان یکون دلیلا واما الروایات ففیها مناقشة سندا ودلالة.[6]

پی نوشت ها :

[1]این رای حنفیة و شافعیة و حنابلة است، المجموع:3/313 ،طبع دار الفکر بیروت.
[2] قرطبی این رای را از امامش مالک،نقل کرده است، بدایة المجتهد:1/137،طبع دار الکتب العلمیة بیروت الطبعة العاشرة،سنة 1408.
[3] التخییر بین الوضع  والارسال، نووی این را از اوزاعی نقل کرده است، المجموع:3/312.
[4] وسائل الشیعه، ج 7، ص 267.
[5] منتهی المطلب فی تحقیق المذهب(ط-الحدیثة)، ج ‏5، ص 300
[6]نک: القبض فی الصلاة:13-24، اصدار المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام، قم المقدسة.


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها