تبلیغات
جاسک اسلامی - چه کسی می گوید حضرت فاطمه (س)شهید شده است ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند !!!

 

بسم الله الرحمن الرحیم
تهیه و تنظیم و جمع آوری مقاله : مدیرپایگاه روشنگری مکتب تشیع

سوال :
چه کسی می گوید حضرت فاطمه (س)شهید شده است ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند !!!
پاسخ:


شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)و قاتلین آن حضرت

پیامبر اکرم(ص)رحلت فرمودند در حالیکه علی (علیه السلام))مشغول کفن و دفن پیامبر بودند عده ای در سقیفه بنی ساعده جمع شده و با مشورت  اعضای سقیفه خلیفه تعیین می کردند .
در جلسه بنی ساعده به قول خود خلفا که می گفتند ما صحابه پیامبر هستیم و به این امر خود را برتری می دانند نگفتند که علی (علیه السلام) از صحابه پیامبر است جدای اینکه پیامبر علی (علیه السلام)را در موقعیت های مختلف برای خلافت بعد خود تعیین نموده بودند .
استاد محمد بن اسماعیل بخاری که معروفترین کتاب بعد قرآن  به عقیده اهل سنت را به تالیف در آورده است (صحیح بخاری)ابن ابی شبیه است که در کتاب خود اعتراف کرده با خاندان وحی و مخالفان دستگاه حاکم با تندی برخورد کردند وی می نویسد:
"زمانی که خلیفه دوم مطلع شد که حضرت علی(علیه السلام)وگروهی به عنوان اعتراض به دستگاه خلافت ، در خانه حضرت زهرا(سلام الله علیه )تحصن کرده اند به در خانه فاطمه آمد و قسم خورده که اگر افراد خانه با ابوبکر بیعت نکنند ، خانه فاطمه را آتش خواهد زد"المنصف ابن ابی شبیه8/572باب ما جاءفی خلافه ابی بکر
آیا در جریان در خانه ، علی (علیه السلام) بیعت کرد یا خیر؟؟؟
جا دارد تمام مسلمین بر این مصیبت اشک بریزند آن جا که ابن عبد البر در کتاب کتاب عقد الفریدمی نویسد:
"علی و عباس و زیبر به عنوان اعتراض به دستگاه خلافت در منزل حضرت فاطمه جمع شده بودند ابوبکر ، عمر را بسوی آنها فرستاد تا آنها را برای بیعت  از خانه خارج کند به عمر سفارش کرد اگر از بیعت سر پیچی کردند آنها را به قتل برسان عمر با شعله ای از آتش به درخانه حضرت فاطمه رفت تا خانه را آتش بزند حضرت فاطمه (سلام الله علیه ) فرمود عمر! آمدی خانه ما را آتش بزنی ؟ عمر گفت :اگر باابوبکر بیعت نکنید آری"العقد الفرید ابن عبد البر5/12
آیا می شود دین خدا باآتش زدن  در خانه دختر پیامبرش تقویت شود(همان دختری که همه لز جمله سنی و شیعه بزرگ و کوچک بر  فضیاتش متعرفند)همان خانه که سیوطی در تفسیر درالمنثور از انس بن مالک نقل می کند:درالمنثور سیوطی5/91
"پیامبر اکرم این آیه را تلاوت فرمود : این چراغ پر فروغ در خانه هایی قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهای آن را بالا ببرند خانه هایی که نام خداوند در آن برده شود و صبح و شام در آن تسبیح گویند مردی پرسید : ای پیامبر منظورکدام خانه هاست؟پیامبر فرمود:خانه پیامبران
ابوبکر پرسید:یارسول الله خانه علی و فاطمه هم از آنان است ؟پیامبر فرمود :آری از افضل آنان است.
بلاذری از ابن عون نقل می کند:انساب الاشراف 2/268،امر السقیفه
"ابابکر کسی را نزد علی (علیه السلام)فرستاد اما حضرت علی (علیه السلام)بیعت نکرد عمر با مقداری آتش به در خانه فاطمه آمد حضرت فاطمه فرمود:عمر قصد داری خانه مرا آتش بزنی؟عمر گفت آری این برای تقویت آنچه پدرت آورده (یعنی اسلام)بهتر است.
متاسفانه تهدیدهای خلیفه دوم عملی شد ورد خانه فاطمه(سلام الله علیه ) را باز کردند
چنانچه طبری از تاریخ نویسان بزرگ اهل سنت مینویسد ابوبکر در مرض فوتش گفت "فوددت انی لم اکشف بیت فاطمه .دوست داشتم در خانه فاطمه را باز نمی کردم "تاریخ بزرگ اهل سنت تاریخ طبری 2/619حوادث 13هجری
آیا صحیح است گفته میشود که فقط تهدید بوده و هیچ گاه خلیفه اول و دوم به خانه علی (علیه السلام)هجوم نبردند پس تاریخ طبری چه چیز را به عنوان ناراحتی ابوبکر در مرض فوتش بیان می کند مستندات هجوم به خانه وحی از منابع صحیح خود اهل سنت .
1-المصنف ابن ابی شبیه 8/572 کتاب المغازی
2-الامامه و السیاسه 12چاپ مکتبه تجاریه مصر –
3-الامامه و السیاسه ص 13
4-انساب الاشراف586/1 طبع دارالمعرف،قاهره
5عقد الفرید 4/93چاپ مکتبه هلال
6-ابوبکر گفت "ای کاش در خانه فاطه را نمی شکستم عقد الفرید4/93چاپ مکتبه الهلال
7-"عمر در روز آخر بیعت برای ابوبکر بر شکم فاطمه زد او فرزندی که در شکم داشت و نام او را محسن نهاده بود سقط کرد"  بسیا رجالب         الوافی بالوفیات 6/17شماره 2444  ملل و نحل شهرستانی 1/57چاپ در المعرفه ، بیروت و در ترجمه نظام به کتاب بحوث فی الملل و النحل شهرستانی 3/248-255مراجعه شود
8-عمر لگدی بر فاطمه زد و او فرزندی که در رحم به نام محسن داشت را سقط کرد  :::::  باز هم بسیار جالت است ::::::: میزان الاعتدال 3/459
9-"هنگامی که ابوبکر از مردم با تهدید و شمشیر و زور بیعت گرفت عمر ، قنفذ و جماعتی را بسوی خانه علی و فاطمه (علیهما السلام)فرستاد و عمر هیزم جمع کرد و در خانئه را آتش زد"کتاب الامامه و الخلافه ص 160و 161تالیف مقاتل بن عطیه که با مقدمه ای از دکتر حامد داود استاد دانشگاه عین الشمس قاهره به چاپ رسیده
10-از جمله منابعی که د ر آن تهدید به آتش زدن خانه وحی از طرف عمر به صراحت وارده شده تاریخ الامم و الملوک (تاریخ  طبری)تالیف ابن جعفر محمد بن جریر طبری می باشد .
11-ما از ابن تیمه حرانی بزرگترین نظریه پرداز وهابیت با آن همه عناد به خاندان اهل بیت منبع داریم که قضیه هجوم به خانه وحی و ورود به آن را معترف است ولی توجیه می کند که "اینها به خانه حضرت فاطمه هجوم بردند و وارد خانه ایشان شدند می خواستند ببینند که آیا در خانه حضرت فاطمه اموالی از بیت المال هست که ذخیره کرده باشند یا دزدی کرده باشند تا آنها را مصادره و بین مردم توزیع کنند"منهاج السنه ج4ص221
البته این توجیه آنقدر احمقانه است که گمان نمی کنیم هیچ عقلی بپذیرد و اینکه ما بر مقام نقد این جمله توجیه بر آییم .
12-آقای ابن عبدالبر متوفای 463ه در کتاب عقد الفرید ج3ص63این قضیه را مفصل آورده است آقای بلاذری که از شخصیت های برجسته اهل سنت است و متوفای 270ه می گوید :"عمر آمد در حالیکه وسایل آتش سوزی در دستش بود و حضرت فاطمه دردرب خانه با عمر مواجه شد ای پسر خطاب آیا آمده ای خانه مرا به آتش بکشی؟گفت :بله ما می خواهیم با آتش زدن خانه تو دین پدرت را حفظ کنیم انساب الاشراف بلاذری ج1ص586
13-آقای طبری درتاریخ خود ج2ص443با سند صحیح و همچنین آقای شهرستانی شافعی مذهب نقل می کند که : خلیفه دوم آ نچنان در روز بیعت بر شکم فاطمه زد که بچه در شکم او سقط شد خلیفه دوم فریاد می زند که آتش بزنید خانه را با تمام ساکنانش در حالیکه در خانه غیر علی (علیه السلام)فاطمه حسن و حسین کسی دیگر نبودند ملل و نحل شهرستانی چاپ بیروت ص83چاپ قبلی ج1ص57
14-مقاتل بن عطیه می گوید :"عمر وسایل آتش سوزی و هیزم را درب منزل فاطمه جمع کرد و خانه او را آتش زد"موتمر علما بغداد ص181
اینکه عمر بن الخطاب به حضرت زهرا(سلام الله علیه ) جسارت کرده است که از قطعیات تاریخ است .
در اینجا روایاتی را که در کتب اهل سنت درباره هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیه ) آمده را  به چند دسته تقسیم می کنیم :
1-تهدید به سوزاندن خانه:
تاریخ طبری 2/443  -  شرح نهج البلاغه 1/ 164     2/45طبعه بیروت
2-آوردن وسایل آتش سوزی و بی توجهی خلیفه دوم بر اعتراض مردم:
الامامه و السیاسه 1/12  -   اعلام النساء لعمر رضا کحاله 4/114
3-آوردن وسایل آتش سوزی و درگیری لفظی میان حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیه) و عمر
انساب الاشراف 1/57   -    تاریخ ابن ابی الفدا 1/164   -   العقدالفرید 5/12طبعه بیروت
4-حمله خلیفه دوم به حضرت صدیقه طاهره
الملل و النحل 1/57 طبعه بیروت دارالمعرفه  -    اثبات الوصیه 143   -    لسان المیزان 1/268  - الوافی بالوفیات  5/347
روایتی را که می فرماید غصب فاطمه غصب پیامبر و  غصب پیامبر غصب خداونداست :
المستدرک 3/153  - مجمع الزواید 9/203  -  المعجم الکبیر طبرانی 1/108  - تاریخ مدینه دمشق 3/156   -  اسدالغابه 5/522  -  ذیل تاریخ بغداد 2/140-2/141    -    میزان الاعتدال 2/492    -  الاصابه 8/265.266   -    تهذیب التهذیب 21/392     -    صحیح بخاری 4/20     -     صحیح مسلم7/141   -     صحیح بخاری4/42   -    الامامه و السیاسه تحقیق الشیری ج1ص31
"سبب شهادت حضرت زهرا این بوده که قنفذ غلام عمر به دستور او آن حضرت را با غلاف شمشیرش زد و این سبب شد که محسن سقط شود و حضرت زهرا شدیدا مریض شوند در مدتی که مریض بودند به هیچ یک از آنانی را که او را اذیت کرده بودند اجازه ملاقات نداد "دلایل الامام ج2  -  عنه بحالانوار 8/23.232  -  الصراط المستقیم3/25.4    -مطارح النظر فی شرح الباب الحادی عشر 109
حقیقتا دیگر جای بیان جملات از کتب اهل سنت نیست لذا باز هم به ذکر منبع کفایت می کنیم .
1-ابن ابی شبیه متوفای 235درالمصنف ج7ص432روایت 370چاپ بیروت
2-ابن قتیبه دینوری  متوفای 276ه ق درالامه و السیاسه ج1ص12چاپ مصر (جالب است علمای اهل سنت بعضا می گویند کتاب الامامه و السیاسه از کتب ابن قتیبه دینوری نیست بلکه از آثار علمای هم عصر او بوده در جواب باید گفت :محمد فرید وجدی  در دایرالمعارف ج3ص749می نویسد:"کتاب الامامه و السیاسه ابن قتیبه یکی از قدیمی ترین و مطمئن ترین کتب در مسائل خلافت اسلام می باشد"
3-بلاذری متوفای 279ه ق در انساب الاشراف ج1ص586چاپ مصر
4-طبری متوفای 310ه ق در تاریخ الامم الملوک ج2ص443 چاپ بیروت
5-مسعودی متوفای 346ه ق دراثبات الوصیه ص 142چاپ بیروت
6-ابن عبدالبر متوفای 328 ه ق در کتاب عقد الفرید ج3ص64 چاپ مصر
7-مقاتل بن عطیه حنفی متوفای 505 ه ق در الامامه و الخلافه ج1 ص 57 چاپ بیروت
8-شهرستانی متوفای 584ه ق در الملل و النحل ج1ص57چاپ بیروت
9-ابن ابی الحدید معتزلی متوفای 732ه ق در شرح نهج البلاغه ج 2 ص 56  .57 چاپ بیروت
10-اسماعیل عماد الدین متوفای 732ه ق در المختصر فی اخبار البشر ج2ص156چاپ مصر
11-عمر رضا کحاله از علمای معاصر اهل سنت در اعلام النساء چاپ بیروت در حرف فاء ذیل نام فاطمه
12-عبد الصالح عبد المقصود از علمای معصر اهل سنت در کتاب الامام علی بن ابی الطالب ج1ص190چاپ بیروت
13-محمد حافظ ابراهیم متوفای 1351ه ق از شعرای معاصر اهل سنت دردیوان خود ج1ص82
14-متقی هندی در کنزالعمال ج5ص651
15-نویری در نهایه الارب فی فنون الادب ج19ص40
16-صفدی در الوافی بالوفیات ج17ص975
17-ابن عبد البر در استیعاب ج3ص975 
18-یعقوبی در تایخ یعقوبی ج2ص123
نام کسانیکه در خانه علی (علی السلام)و فاطمه تحصن کرده بودند (با استناد به گفته مورخین)
1-عباس بن عبد المطلب
2-عتبه بن ابی لهب
3-سلمان فارسی
4-ابوذر غفاری
5-عمار بن یاسر
6-مقداد بن اسود
7-براء بن عازب
8-ابن ابی کعب
9-سعد بن ابی وقاص
10-ملحه بن عبدالله و گروهی از بنی هاشم و جمعی از مهاجرین و انصار
العقد الفرید ابن عبد البر 3/64  - تاریخ ابی الفداء 1/156 -   اسیره الجلیه 3/394.397   -   تاریخ الخمیس 1/188
در کتاب تاریخ یعقوبی آمده است تاریخ نویسان اسامی افرادی را که به داخل خانه فاطمه دختر رسول خدا (ص)حمله ور شده اند را چنین نوشته اند :
1-عمر بن الخطاب
2-زید بن ثابت               انساب الاشراف  1/585
3-عبد الرحمن بن عوف  
4-ثابت بن قیس شماس
5-زیاد بن ولید 
6-محمد بن مسلم
7-خلد بن ولید
8-سلم بن سلام بن وقتش      الاصابه 2/84   -2/63
9-سلم بن اسلم         الاستیعاب 1/193     2/83    -   الاصابه197     2/61       
10-زیادبن ولید                 الاستیعاب 1/545   -   الاصابه 1/54
11-محمد بن اسلم              الاستیعاب 3/315       الاصابه 3/364  363  
12-اسید بن خضیر           تاریخ طبری 2/443   444       السقیفه و فدک 2/13  و  2/19   17
البته اسامی کسانی را که تاریخ نویسان اهل سنت نقل کرده اند .
و اگر براستی هجومی به خانه حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیه) انجام نگرفته باشد چرا خیفه اول در مرض فوتش(با سند صحیح )می گوید:"فوددت انی لم اکشف بیت فاطمه     ای کاش درب خانه فاطمه(سلام الله علیه) را باز نمی کردم"تاریخ طبری 2/619
یا اینکه می گوید :
"همانا بر هیچ چیز از دنیا تاسف نمی خورم مگر بر سه کار که انجام دادم و ای کاش انجام نمی دادم ...
ای کاش به خانه فاطمه(سلام الله علیه) بی احترمی نکرده بودم اگر چه علیه من اعلام جنگ مینمودند      ابن جریر طبری    تاریخ الامم و الملوک ج2ص619
و چون مجال نیست فقط به ذکر منابع این سخن از خلیفه اول می پردازیم
 با کمی تغییر در بیان مسعودی مروج الذهب ج2ص194    -    طبرانی معجم الکبیر ج1ص62      -        ابن ابی الحدید معتزلی شرح نهج البلاغه ج2ص46     -    متقی هندی کنزالعمال ج5ص63    -    دهلوی هندی درازاله الخلفا ج2ص29     -       ذهبی در میزان الاعتدال ج2ص215       -         این حجر عسقلانی در لسان المیزان ج4ص219      -    ابن قتیبه دینوری درالامامه و السیاسه ج1 ص18
آیا براستی ابوبکر برای یک امر افسانه ی اینقدر متاثر و پشیمان است کدام عقل منصف این بیانات آقایان اهل سنت را که میگویند "شهادت زهرا(سلام الله علیه) افسانه است که خود شیعیان آن را ساخته اند"
نتیجه:آیا با این همه مدارک روشن که عموما از منابع خود برادران اهل سنت نقل شد است باز هم می گویند (افسانه شهادت!!!)؟؟؟
انصاف کجاست؟به یقین هر کس این بحث کوتاه و مستند به مدارک روشن را بخواند می فهمد بعد از رحلت رسول (ص)چه غوغایی بر پا شد و برای میل به حکومت و خلافت چه ها که نکردند و این اتمام حجت الهیه برای همه آزاد اندیشان دور از تعصب گرا که ما از خودمان چیزی ننوشتیم هر چه نوشتیم از منابع مورد قبول برادران اهل سنت است ...
در خانه اگر کس است یک حرف بس است ...
آیا این کلام خداوند تبارک و تعالی را که در قرآن فرموده اند شنیده اید:
"ان الذین یکتمون ما انزلنا من البیات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب و اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعبون –کسانی که دلایل روشن و وسیله ی  هدایتی را که نازل کرده ایم بعد از آنکه در کتاب برای مردم بیان نمودیم کنمان کنند خدا آنها  را لعنت می کند  و همه لعن کنندگان نیز آنها را لعنت می کنند.  سوره مبارکه بقره 159


و السلام علیکم و رحمه الله و برکات


  • آخرین ویرایش:1391/12/16
آخرین پست ها