تبلیغات
جاسک اسلامی - شبهات نسبت به امیر المومنین علی (علیه السلام)

بسم الله الرحمن الرحیم
تهیه و تنظیم و جمع آوری مقاله : پایگاه روشنگری مکتب تشیع

سوال:
چگونه است تیر از پای علی (علیه السلام) می کشند در موقع نماز متوجه نمی شود ولی در مسجد متوجه کمک خواستن فقیری  می شود که انگشتر را به فقیر می بخشد!!!(از اینها گذشته در حین کشیدن تیر از پای علی خون جاری خواهد شد که نماز علی را باطل می کند آیا علی نمازش را قضا کرد یا که...
پاسخ:
اولا باید تمام جوانب قضیه را بررسی و سپس به قضاوت و داوری بنشینیم مثلا آیا تیر را از پای حضرت در حال نماز بیرون کشیدن اصلا اتفاق افتاده یا خیر؟؟؟و همچنین بعد بررسی مسائل فقهی در این زمینه می توانیم قضاوت کنیم و....
فرض اینکه :
اگر چنین اتفاقی افتاده باشد(تیر را از پای حضرت در نماز بیرون کشیدن !)
ائمه در حالات خود مراتب گوناگونی داشته اند و حضور قلب آنها در نماز بر سه گونه است:
1-گاهی توجه به خدا به گونه ای بوده که کاملا در این رابطه با معبود غرق می شوند که متوجه اتفاقات اطراف خود نمی شوند  و نمونه های زیادی از این قبیل از ائمه نقل شده است به عنوان مثال می توان به نماز حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)اشاره نمود
2-گاهی ممکن است در ضمن حضور قلب به خدا کم و بیش از امور اطراف خود اطلاع داشته و بنا به عدم وظیفه عکس العمل نشان نداده اند .
3-در مواردی ضمن حضور قلب کامل به خدا به برخی مسائل بنا به وظیفه و ضرورت و یا استحباب عکس العمل نشان داده اند .بدون آنکه مانع توجه آنان به خدا باشد از این نمونه همان اعطای انگشتر به سائل توسط امیر المومنین (علیه السلام) را می توان نام برد

به تعبیر عرفا این مرحله کامل تر از مرحله اولی است زیرا در مرحله اولی توجه به خدا حجاب و مانع عالم و کثرات است ولی در این مرحله آنچنان فانی در رب و وصل به اوست که از آن مرتبه به شهود عالم می پردازد به اصطلاح (لا حجاب مطلق است)
دراینجا که حضرت در عین حضور قلب کامل به خداوند وجوب استحباب داشته که به فقیر کمک کند زیرا سائل که به مسجد می آید بعد از آنی که چند بار در خواست کمک می کند هیچکس پاسخ او را نمی دهد بعد می گوید خدایا ببین به مسجد پیغمبر آمده ام ولی هیچکس به من کمک نکرد لذا از باب استحباب علی (علیه السلام)به آن سائل انگشترش را عطا می کند.
در موقع اشاره به انگشتر حضور قلب قوی تری است (مرحله سومی حضور قلب لاحجاب مطلق است ولی در زمان تیر کشیدن از پای حضرت حضور قلب در پیشگاه خدا مانع حضور عالم شهود است .
آنچه که هیچ بار در نمازهای آنان وجود نداشته است حجاب شدن عالم شهود بسبب عالم غیب است به تعبیر دیگر تفاوت علی (علیه السلام)و ائمه با عرفا در این است که عرفا با حضور در یکی از مقامات مثلا نماز حضور در مقامات دیگر برایشان آسان و میسر نیست ولی برای امام ممکن است با آن توانمندی روحی و معنوی می توانند دو عبادت زکات و نماز را با حضور قلب بدون کاستی انجام دهند آن جا که امور مادی است
مقام معنوی خویش را حفظ کنند و دیگر اینکه درد جسمی ، آنان را از حالت وصال و مقام فنا خارج نکند.

دراینجا پاسخی مختصر به بعضی شبهات فقهی در این زمینه می پردازیم:
سوال :
مگر خون نجس نیست و نماز را باطل نمی کند (بیشتر از اندازه 2 ریالی)یا باید بگویید نماز راباطل نمی کند که این خلاف مسائل فقهی یتان است یا باید بگویید باطل می کند که آیا می شود گفت علی(علیه السلام) نمی دانسته خون نماز راباطل میکند؟؟؟
پاسخ:
معلوم است گوینده این سوال از مسائل فقهی شیعه با گستردگی های خاص خودش هیچ اطلاعی ندارد چرا که علما در این باره نوشته اند :

در نمونه های زیر خون نماز را باطل نمی کند :
-اگر خون از یک درهم بیشتر نباشد نماز صحیح است(رساله های مراجع شیعه)
-اگر در موقع اضطرار باشد اشکالی ندارد.
-اگر جراحات و زخم ها بر بدن چنان باشد که خون بند نمی آید و بند آوردنش مشقت زیادی دارد در این حال نماز اشکالی ندارد .( تحریرالوسیله/ 1/ 124
-بعضی از مراجع بزرگوار شیعه تصریح نموده اند خونى كه در حال جراحت یا دمل و از بدن انسان خارج شود چه كم باشد و چه زیاد، تطهیرش براى مكلف ممكن باشد یا نه، چنان چه نوعى مشقت داشته باشد، خللى به نماز و صحت آن نمى زند (البته نجاستش از بین نمى رود اما مانع نماز نخواهد بود. كلمة التقوى، شیخ محمد امین زین الدینى/ 1/ 55
-اگر انسان در بین نماز نداند لباس و بدنش خونی بوده ویا اینکه خونی را به لباس انسان  بریزند  و بعد از نماز بفهمد نمازش صحیح است و نیاز به قضا ندارد . .
-اگر علی(علیه السلام) متوجه بیرون کشیدن تیر از پایش باشد هیج اشکالی ندارد چون وقت اضطرار است حکم مذکور درباره همه صادق است .
در نتیجه: تصور پرسشگر محترم از حكم شرعى این موضوع صحیح نبوده و اتفاق نظر همه علماى شیعه برخلاف آن است( رسائل كركى، محقق كركى/ 3/ 23)
و اساسا همین كه مى بینیم ائمه اطهار و حضرات معصومین (ع) كارى را انجام مى دهند، خود دلیل بر صحت و شرعى بودن آن است. همچنان كه احتمال دارد ورود تیر به پاى مبارك حضرت، منجر به خونریزى زاید براندازه یك بند انگشت نشده.

"اگر حضرت علی (علیه السلام)در بین نماز متوجه اعمال جراح وجاری شدن خون نشود چنانچه در بالا ذکر شد نمازشان صحیح و نیاز به قضا هم ندارد حتی اگر حضرت علی(علیه السلام)متوجه اعمال جراح و کشیدن تیر از پا و جاری شدن خون شوند بازهم مشکلی بوجود نمی آید چراکه در وقت اضطرار است و باز هم نیازی به قضا ندارد."
بعد تحلیل این دو قضیه لازم است  که منبع داستان تیر کشیدن از پای حضرت امیر (علیه السلام)را در نماز  هم نقل کنیم:
1-یکی از علمای هل سنت به نام علامه محمد صالح کشفی حنفی در کتاب (المناقب المرتضویه)چاپ بمبی هند ص364 می گوید "در جنگ احد تیری به پای علی (علیه السلام)رفت حضرت پیامبر با شناختی که از علی(علیه السلام) داشته به جراحان گفتند تیر را در موقع نماز از پای علی(علیه السلام) خارج کنند زیرا تیر در پای علی (علیه السلام)گیر کرده بود و در آوردن آن مشقت زیادی داشت...
2-منتهی الامال ج1ص288چاپ هجرت این قضیه رانقل کرده
امام بدون ماخذ
3-در اصول کافی و روضه کافی اصلا این قضیه نقل نشده .
4-جلد 41 بحارالانوار چاپ بیروت باب (عباده و خوف)هم به این قضیه اشاره ای نمی کند.
5-منهاج البداعه ج8ص152در شرح خطبه 122 می گوید"ما جرا در جنگ صفین اتفاق افتاد "
6-در کتاب  احقاق الحق، 8/ 206 این قضیه رانقل و می فرمایند چیزی که از پای حضرت امیر المومنین(علیه السلام)بیرون کشیدند تیری که از کمان خارج می شود بوده نه نیزه
در آخر می خواهیم بگوییم که این روایت یا اصلا نوشته نشده و یا اینکه با پراکندگی نقل شده
باتوجه به علم حدیث این حدیث صحیح نیست
چون راویش معلوم نیست و متواتر هم نیست ولی چون واقعه تاریخی است خیلی به منبعش کار نداریم.
بعد از پاسخی چند از نظر عرفا و و حکم های شرعی و تحقیق در رابطه با قضیه ذکر شده درباره حضرت امیر  (علیه السلام) نظرتان را به این شعر بسیار زیبا جلب میکنیم .
(ما به این عقیده هستیم که همه و همه چیز در ید قدرت خداوند تبارک و تعالی است و در مجموع بر همه چیز توانا ...)
اشاره به داستان حضرت یوسف و یعقوب :
زمصرش بوی پیراهن شنیدی       چرا در چاه کنعانش ندیدی
پاسخ:
بگفت احوال ما برق جهان است            گهی پیدا و دیگر دم نهان است
گهی بر طارم اعلا  نشینم                   گهی تا پشت پای خود نبینم


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها